Mensen die vergaderen achter een raam
Achtergrond - natuur

Businesscoaching

Wat is een business coach?

Business coaching is een effectieve manier om mensen, teams en organisaties, die een uitdaging hebben, eerder vooruit te helpen.

Als gecertificeerd business coach kan ik ondernemingen ondersteunen bij het formuleren van hun visie, inspirerende missie, strategie, planning of begeleiden naar verandering. Daarnaast kan ik behulpzaam zijn bij het implementeren van bepaalde technieken. Denk maar aan het leiderschap. Leiderschap vereist visie, diplomatie, tact, maar vooral de vaardigheid om anderen ‘in hun kracht’ te zetten. Kortom een leider heeft nood aan coaching vaardigheden. Bovendien kan coaching een leidinggevende ertoe aanzetten de verantwoordelijkheid over het functioneren van teams beter te dragen.

Het succes binnen een organisatie wordt veelal bepaald door het functioneren van teams, waarbinnen de medewerkers zijn tewerkgesteld. Business coaching helpt de dynamiek van het team te verbeteren, maar ook het individueel functioneren van de leden binnen elk team.

Als ondernemer of leidinggevende wil je dat medewerkers het beste van zichzelf geven. Soms is daar extra ondersteuning voor nodig. Dat kan door coaching van u, uw medewerkers of team.

Wat kan Changes coaching betekenen voor jouw als werknemer of ondernemer?

Elke onderneming en situatie is uniek, maar de patronen komen steeds terug en het proces dat je doorloopt lijkt vaak op dat van anderen. Meer durven, verliezen accepteren, zaken loslaten, oude verhalen herschrijven. Heel vaak zit de oplossing in onszelf. We raken afgeleid, verward, vermoeid en kunnen daardoor niet doen wat we altijd doen. Je hebt dan geen advies nodig, maar een soort mentale reset. Een klankbord dat je weer bewust maakt van hoe jij het aanpakt.

Door mijn ervaring in het bedrijfsleven en het proces gericht kijken kan ik uitdagingen, kwaliteiten en valkuilen sneller helder krijgen. Met gerichte coaching vragen en het exploreren van de reële werksituaties, kan ik personen meer/andere mogelijkheden laten ontdekken.

Mijn missie is u en uw medewerkers te begeleiden naar het beste van zichzelf. Het verhelderen en ontwikkelen van eigen potentieel staat hierbij centraal.

 

Fundamenteel voor het goed functioneren van een team zijn vertrouwen, een gemeenschappelijk doel, inzet van alle teamleden en een heldere communicatie. Changes coaching biedt verschillende werkvormen aan om communicatie tussen teamleden te verbeteren en richt zich hierbij op de interactie tussen de teamleden.

  • “Hoe houdt het team het probleem/de interactie tot stand?
  • Welke onderliggende opvattingen en overtuigingen zijn hierin belemmerend? “
  • Dit zijn slechts enkele van de vragen waar we mee aan de slag gaan.
  • De teamleden gaan de patronen herkennen die ze zelf in stand houden.

Changes coaching is erop gericht om in de praktijk te oefenen met een ander gedrag, het effect daarvan te bespreken en samen te evalueren om zo een langdurig evenwichtige relatie op te bouwen binnen het team.

Kamerplan in de hoek van een witte ruimte

Praktische informatie over een traject business coaching

In business coaching is er eveneens de mogelijkheid om coaching één op één te voorzien. Tijdens een gratis intakegesprek zal er een traject worden besproken tussen aangestelde van het bedrijf en mezelf als coach. Hierin zullen volgende items worden besproken:

  • aantal sessies
  • blended coaching traject/ face to face / online
  • opstelling tripartiete
  • doelstelling van de coaching
  • tarief van het traject

Na overeenkomst volgens de tripartiete (3-delig contract tussen bedrijf, werknemer en mezelf als coach) zal een traject worden opgestart. Zoals overeengekomen zullen de sessies face to face plaatsvinden, online via een videoverbinding of zal er gebruik gemaakt worden van een blended coaching-traject (gecombineerd face-to-face en online).

In de meeste trajecten vinden er zo’n 3 tot 5 sessies plaats.

 

“Werken vanuit waarden, zorgt ervoor dat de betrokkenheid van de teamleden groter wordt en dat ze zich meer identificeren met de belangen van het team.”

In coaching gesprekken die door de werkgever worden betaald, vindt vaak ook een driegesprek plaats met de opdrachtgever. Meestal is dit de leidinggevende, HR of een ander aangestelde binnen het bedrijf.

Uit praktische overweging wordt de opdrachtgever vanuit het bedrijf vaak uitgenodigd bij de start van het eerste gesprek en op het einde van het laatste gesprek.  Enkel in geval van toestemming van allen (coachee, opdrachtgever en coach) zal de aangestelde er het hele gesprek bij aanwezig zijn.

Op het einde van het laatst ingeplande gesprek, zal er een reflectie moment plaatsvinden. Op dat ogenblik kunnen alle partijen overlopen wat het effect van het traject was en de duurzaamheid ervan.

Vaak gaat business coaching veel verder dan dat en schuilt er de vraag naar:

  • een objectieve gesprekspartner.
  • een neutrale partij bij conflicten/pesterijen.
  • het introduceren van een nieuwe cultuur.
  • een inspirerende babbel om de moed er weer in te krijgen.

Wanneer je als bedrijf coaching wenst te gebruiken (misbruiken) om een uit dienst regeling te rechtvaardigen, dan verwijs ik u graag door naar een niet professionele coach.

Handen op elkaar

Wil jij verder?

Ben je klaar voor verandering?

Groeiende bloemen